‘Mijn wil overtreft alles’

door Redactie26 februari 2018

Van kartkampioen naar een stoeltje in de Formule 1. Dat is de grote droom van Nyck de Vries (23), een van de grootste racetalenten van Nederland. Zijn weg naar de top gaat met vallen en opstaan. ‘Er zijn meerdere wegen naar Rome.’

“Dit jaar kom ik voor het tweede seizoen uit in de Formule 2,” zegt Nyck de Vries als we hem spreken op het circuit in Assen. “Ik heb een contract getekend bij Prema Racing, het team dat de laatste twee seizoenen kampioen is geworden. Hopelijk kunnen we samen het kampioenschap afdwingen en kan ik via deze manier een stoeltje bemachtigen voor de Formule 1 in 2019. Nyck is duidelijk als hij zijn doel formuleert, die staat op zijn netvlies.

Karttalent
Het racen is Nyck met de paplepel ingegoten. “Alles in het gezin draaide om racen. Mijn vader was de derde generatie die de autogarage overnam van de familie. Hij heeft zelf ook een beetje geracet en een team gehad, zo ben ik er ook in gerold.”

Net als de meeste succesvolle coureurs begon Nyck op de kartbaan. “We hadden een bus ingericht voor het karten, mijn vader had alle materialen en wist wel hoe de dingen in die wereld in hun werk gingen.”

Maar bezig met zijn toekomst was Nyck toen nog niet. “Als je jong bent, wordt er niet naar je gekeken. Je kart in Nederland, België, Duitsland, maar ik ontwikkelde mezelf wel. Mijn vader had wel een plan getrokken, de familie droomde er wel over. Ik denk dat er altijd een richting en een doel voor me is geweest, maar op die leeftijd was ik daar niet actief mee bezig.”

Dat veranderde vanaf zijn dertiende, toen hij internationaal mocht gaan karten. Hij verhuisde met zijn vader en zusje naar Italië en met elkaar leefden ze op het circuit. “Ik was serieus, gedreven, gedisciplineerd, alleen bezig met wat ik op dat moment deed.” En dat wierp zijn vruchten af. Een indrukwekkende kartcarrière met Europese en wereldtitels volgde.

McLaren
McLaren zag dat en greep zijn kans, het raceteam contracteerde de veertienjarige Nyck. Vanaf 2010 maakte hij onderdeel uit van het juniorenprogramma van McLaren, waar ook Formule 1-helden Nico Rosberg en Lewis Hamilton waren opgeleid. In 2012 maakte Nyck zijn debuut in de autosport in de Formule Renault 2.0, twee jaar later pakte hij de Europese Titel.

Zijn carrière ging in een stroomversnelling. In 2016 debuteerde hij in de GP3 en een jaar later maakte hij de stap naar de Formule 2. Nyck werd verteld dat MCLaren de intentie had om hem te laten debuteren in de Formule 1. Hij was de potentiële opvolger van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. ” Ik ben McLaren dankbaar voor de kansen die ze me hebben gegeven. Zonder hen was ik niet waar ik nu ben.”

Maar dan gaat het mis. Nyck komt in een politiek spel terecht en krijgt voor het eerst met tegenslagen te maken. Het management van McLaren, dat altijd achter Nyck stond en als doel had hem in Formule 1 te krijgen, veranderde vanwege teleurstellende resultaten in de Formule 1. Nyck bleek een van de slachtoffers te zijn. “Er kwam een nieuw management met andere ideeën. Binnen zo’n groot concern heb je voor- en tegenstanders. Helaas hebben mijn voorstanders het politieke gevecht verloren.”

En dat had cruciale gevolgen. “Op het moment dat het management werd overgenomen, besloten ze ook om mijn financiële ondersteuning stop te zetten. Dat was pittig. Ik zat dicht tegen de F1 aan, was mezelf aan het bewijzen in de Formule 2. Om de stap te maken naar de F1 had ik wel die financiële steun nodig. Omdat McLaren mijn hele carrière had gefinancierd, had ik geen ander financieel netwerk opgebouwd. Ik stond er min of meer alleen voor, had geen management en sponsoren meer. Ik was zo dichtbij en stond ineens met mijn rug tegen de muur, zonder dat ik er zelf wat aan kon doen.”

Zichzelf laten zien met beperkte middelen
En dus moest Nyck keuzes maken om zijn weg naar zijn grote doel te kunnen vervolgen. Om de Formule 1 te halen moest hij zichzelf bewijzen in de Formule 2. Nyck pakte de kansen aan die zich voordeden, belde en e-mailde met mensen die hem konden helpen. Het lukte: hij kon terecht bij het middelmatige team Rapax. “Een stoeltje was voor mij het belangrijkst. Vanaf het moment je niet meer rijdt, vergeten de mensen je. Met beperkte middelen heb ik mezelf kunnen laten zien. Races en kampioenschappen winnen is dan moeilijk, maar uit iedere situatie kun je het beste uithalen. En dat heb ik vorig seizoen goed gedaan. Met minimale middelen heb ik er veel uit kunnen halen.” Zo won Nyck onder meer de race in Monaco.

Dit jaar komt hij voor het tweede seizoen uit in de Formule 2. Door de manier waarop Nyck zichzelf liet zien, dwong hij een kans af bij het topteam Prema Racing. Dat valt ook de buitenwereld op, die veel van hem verwacht. “Ik vind het leuk als mensen zeggen dat ik nu ook de Formule 1 ga halen, dat betekent dat ze mijn prestaties erkennen en waarderen. Maar ik moet blijven presteren. Dat is het enige wat telt, daar draait sport om. Je bent zo goed als je laatste race. Je moet je vooral niet laten afleiden door complimenten.”

Max Verstappen
Uiteraard ontkomt Nyck niet aan de vergelijkingen met zijn succesvolle landgenoot Max Verstappen. “Max is een goede vriend van me en een fantastische rijder, ik vind dat hij in het rijtje van de grootste helden thuishoort en twijfel er niet aan dat hij een keer kampioen gaat worden. Ik ben ouder dan Max, maar iedereen bewandelt zijn eigen pad en iedere carrière is uniek. In de F1 is er niet één pad die je moet volgen, er zijn meer wegen naar Rome. Ik bewandel mijn eigen weg en op dit moment zit ik in een positieve situatie. De carrière van Max is heel snel gegaan en die van mij gaat meer met pieken en dalen. Als je ziet waar ik eind 2016 stond en nu: een verschil van dag en nacht. Toen mijn financiële ondersteuning werd stopgezet wist ik echt niet of ik nog een kans kreeg. Nu weet ik dat ik voor een van de beste F2 teams ga rijden en ga vechten voor het kampioenschap. Ik maak dus ook weer kans op een stoel in de F1.”

Maar volgens criticasters zou Nyck daar met 23 jaar eigenlijk al te oud voor zijn. “Daar ben ik het niet mee eens, ik blijf erin geloven. Misschien omdat er nu een paar jonge coureurs ingestapt zijn, wordt er geroepen dat ik te oud ben. Maar die jonge coureurs zijn uitzonderingen en niet de norm. Ik zit nog steeds op mijn pad richting de F1.”

In je doel blijven geloven is het allerbelangrijkst, zegt Nyck. “Verlies die nooit uit ogen, ook al moet je lastige keuzes maken. Dan blijkt ook al gauw dat alleen talent niet genoeg is, je moet het echt willen. En mijn wil overtreft alles.”

Terug naar boven