Karin Bloemen: ‘Je moet durven falen om te slagen’

door Redactie10 mei 2017

Talent Centraal helpt talenten in Nederland op vier verschillende domeinen: geld, kennis, carrière en imago. In deze blog vertelt Karin Bloemen over het neerzetten van imago. Je imago is namelijk niet alleen belangrijk voor hoe je overkomt bij fans, maar ook voor toekomstige sponsoren.

Karin Bloemen staat bekend om haar grote jurken, rode lippen en bijzondere kapsels. Ze treedt al meer dan dertig jaar op in theaters in Nederland. Daarnaast geeft ze les aan jonge talentvolle performers, van muzikanten tot actrices. Speciaal voor Talent Centraal vertelt ze over imago.

En met haar is het nooit saai. Dat blijkt direct als Karin aankomt bij het De La Mar theater in Amsterdam en ze direct een hoog stemmetje opzet en zegt: “Daar ben ik dan!” De toon is gezet. Karin is bij het De La Mar theater voor de opnames van een Talent Centraal video. Daarin geeft ze talenten van de toekomst tips over imago. Want dat is haar expertise.

De typetjes die ze speelt en de grote weelderige jurken maken Karin tot Karin Bloemen. Al tijdens haar opleiding op de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam valt Karin op. Ze ontvangt diverse prijzen en ontwikkelt zich als zangeres, artiest en actrice razendsnel. Het duurt niet lang voordat Karin haar eigen theatershow krijgt.

Inmiddels zijn we al meer dan dertig jaar, twintig shows, negen musicals en zes concerten verder. Daarnaast werd Karin in 2011 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau en won ze diverse andere prijzen. Karin is #TeamWinning.

“Ik probeer altijd door de lens heen te kijken en te zoeken naar iemand die daarachter zit. Zo maak ik contact”

– Karin Bloemen

En daarbij ziet Karin er heel vaak hetzelfde uit. Google haar maar eens. De foto’s lijken stuk voor stuk op elkaar. “Dat komt omdat ik één glimlach heb”, legt Karin uit. “Die heb ik heel erg goed geoefend. Ik vond dat ik een glimlach voor mijzelf moest hebben. Ik probeer altijd door de lens heen te kijken en te zoeken naar iemand die daarachter zit. Zo maak ik contact. En krijg je elke keer hetzelfde gezicht.”

“De foto’s die je op Google vindt, worden ook altijd rondom shows van me gemaakt, waardoor ik altijd dezelfde make-up heb. En m’n make-up verandert niet zo heel erg. Eigenlijk ben ik dus zo voorspelbaar als wat.”

Terwijl Karin haar dagelijkse kloffie verwisselt voor een grote rode jurk en haar make-up op orde brengt, vertelt ze over haar uitstraling en de jurken. “Het begon met een kast. En toen werden het er twee, drie kasten en uiteindelijk vier kasten. Toen had ik een hele kamer, dat werden twee kamers en uiteindelijk is het nu een complete opslag. Het is echt té erg. Ik heb zoveel mooie kostuums!”

De jurken hebben bijgedragen aan het imago van Karin. De meeste mensen zullen haar kennen als die cabaretière met de jurken en de bijzondere kapsels.

“Ik doe wat ik zelf mooi vind”, vertelt Karin. “Wat ik schoonheid en interessant vind. Vroeger was ik veel weelderiger, creatiever. Dan liep ik op school in outfits waarover werd gepraat, zo van: wat heeft ze nou weer aan? Ik liep in boerenoutfits, een dag later probeerde ik er zakelijk uit te zien en weer een dag daarna leefde ik in een soort van yellow dream. Ik deed oranje op m’n ogen en blauw op m’n lippen en dan dacht ik: Da’s ook mooi he!”

“Iedereen om mij heen is ingehuurd op zijn of haar expertise, dat vind ik eigenlijk heel gaaf. Zo kan ik ook uitblinken in wat ik doe”

– Karin Bloemen

Karin vervolgt: “Tegenwoordig heb ik een geweldige ontwerper die prachtige jurken ontwerpt. En ik heb een geweldige visagiste, ik heb iemand voor m’n haar, m’n nagels en voor m’n sieraden. Iedereen om mij heen is ingehuurd op zijn of haar expertise, dat vind ik eigenlijk heel gaaf. Zo kan ik ook uitblinken in wat ik doe. En zo vormt mijn imago zich ook.”

“Als je over imago praat is het eigenlijk heel simpel. Anderen maken het beeld en het beeldmerk Karin Bloemen op het toneel en Karin Bloemen die zich presenteert naar het publiek. Ikzelf heb een kleine verantwoordelijk om dat imago niet te verstoren, namelijk door goed voor mijn kleding en mijn uiterlijk te zorgen. En zorgen dat het altijd gepast is.”

“Maar het excelleren van een talent van alle anderen om me heen maken dat het product Karin Bloemen ook in een theatershow precies goed is. En zij zien het ook beter dan ik. Want soms dan heb ik iets aan en dan denk ik: het voelt een beetje hmm.. Dan zie ik het later terug op beeld en dan denk ik: Jezus wat gaaf! Soms zie je het zelf echt niet. Jan Aarntzen, mijn ontwerper, heeft een godvergeten talent, die ziet namelijk altijd hoe ik eruit moet zien.”

“Kwamen er direct 2.000 chinezen op me af en werd het heel druk in dat straatje. Die tocht duurde toen wel even…”

– Karin Bloemen

Er is ook een Karin zonder de grote jurken, make-up en bijzondere kapsels. Maar wat is nou het grote verschil tussen de Karin van de grote jurken en de Karin die naar de winkel gaat om een casinowit te halen? Karin lacht. “De jurken! Ik heb nog nooit een casinowit gehaald, sowieso niet omdat mijn diëtiste en dokter zeggen dat het niet goed voor je is, maar daarnaast zou ik nooit in zo’n jurk de straat op gaan.”

“Ik heb één keer met zo’n jurk op straat gelopen, in Shanghai. Ik moest me verkleden in een hotel en ergens anders optreden. Nou, liep ik dan met m’n jurk over straat in Shanghai. Dat was niet handig. Kwamen er direct 2.000 Chinezen op me af en werd het heel druk in dat straatje. Die tocht duurde toen wel even…”

Karin trekt gewoon een spijkerbroek aan als ze naar de winkel gaat. “En ik probeer dan net te doen alsof ik heel gewoon ben”, lacht ze.

“Op een podium wil je perfectie, illusie, smaak, visie. Je wilt meegenomen worden naar een soort van droom en denken: wow!”

– Karin Bloemen

En andersom? Gaat Karin wel met een spijkerbroek het podium op? “Iemand wilde me heel graag als mezelf op het podium. *Karin grinnikt* Dat vond ik echt de misvatting van het jaar! Als mezelf op de bühne! Nou, daar stond ik dan in mijn spijkerbroek en shirt. Ik dacht echt: jongens, sodemieter op! Hoe kan ik nou toveren zonder toverstaf? Een illusie creëren in een donker gat met een spijkerbroek? Het was waardeloos. Voor mij in ieder geval.”

“Op een podium wil je perfectie, illusie, smaak, visie. Je wilt meegenomen worden naar een soort van droom en denken: wow! You want to be whiped of your feet. Ik in mijn spijkerbroek gaat ‘m niet worden. Het is wel heel schattig. M’n man vindt het leuk als ik het aan heb, ha! En m’n kinderen ook. Maar verder?”

Je merkt het al, Karin heeft een brok aan ervaring. Ze treedt al meer dan dertig jaar op en is daarnaast ook nog lerares. “Ik geef al vanaf mijn 27ste les, zowel in zang als in performance. Dat vind ik zo leuk om te doen! Jaarlijks mag ik ook een workshop aan jonge zangtalenten geven. We treden dan op op de uitmarkt en ik mag de talenten dan presenteren. Nou, ik kan jullie vertellen: eigenlijk is er niets leukers dan dat!”  

Als ze wordt gevraagd wat haar gouden tip is voor jonge talenten die zichzelf willen ontwikkelen, twijfelt Karin. “Een gouden tip geven is best lastig. Na 34 jaar werken heb ik zoveel fouten gemaakt, weer geleerd, fouten gemaakt en weer geleerd.” Karin denkt er nog eens goed over na en zegt dan: “Eigenlijk is dat de eindconclusie: je moet durven falen om uiteindelijk te slagen. Als iets een keer niet lukt, wil het niet zeggen dat alles is mislukt. Dat wil alleen maar zeggen dat je hebt geleerd wat het is om te falen.”

“Eigenlijk is het hetzelfde als met fietsen. Niemand die voor de eerste keer op een fiets stapt fietst in één keer weg. Je leert door te vallen. Op een geven moment dan heb je ‘m en kun je iets. Maar onthoud: niets gaat vanzelf. Niets is logisch en dus kan je het meteen.”

“Iedereen heeft een soort blinde vlek, wat voor talent je ook hebt. Als je een goede voetballer bent, heb je ook ergens een blinde vlek.”

– Karin Bloemen

“Het meest heb ik geleerd toen ik een vette burn-out had. Vier maanden zat ik thuis. Ik had de illusie dat ik onmisbaar was.” Karin maakt een huilend geluid, en vervolgt dan: “Nou dat ben je dus niet. We zijn allemaal zéér misbaar. De enige mensen waar je onmisbaar voor bent, dat zijn je geliefden. Je vriend of vriendin, vrienden, familie, je vader, je moeder. Die zijn écht belangrijk.”

Terug naar de talenten. Hoe kun je je als lezers van dit artikel ontwikkelen in je talent? “Iedereen heeft een soort blinde vlek, wat voor talent je ook hebt. Als je een goede voetballer bent, heb je ook ergens een blinde vlek. Misschien kan je heel goed passen op links en slecht op rechts. Wat moet je dan verbeteren? Rechts!”

“Talent heb je en dat moet je koesteren en ontwikkelen, zo rijk en zoveel mogelijk. En gebruik daar dus andere mensen voor.”

– Karin Bloemen

“Als je tennisser, zanger, acteur of muzikant bent, je hebt altijd een discipline niet helemaal onder controle. Als je jezelf wil ontwikkelen, dan moet je een soort van gelijkwaardigheid van kwaliteiten krijgen. Zodat alles elkaar aanvult. Dat maakt je ook sterker in je originele talent, want geloof mij: dat zal nooit verdwijnen. Talent heb je en dat moet je koesteren en ontwikkelen, zo rijk en zoveel mogelijk. En gebruik daar dus andere mensen voor.”

De telefoon gaat, de chauffeur van Karin staat alweer voor de deur. “Ik moet m’n jurk uit en in de auto.” De reis brengt Karin naar Roermond, waar ze haar volgende voorstelling heeft. Met haar show ‘Volle Bloei’ treedt ze in heel het land op. Grappige aan de voorstelling is dat ze bij elke show een talent meeneemt. Dat talent krijgt de kans om zich op het podium te laten zien. Karin en talenten gaan hand-in-hand, dat blijkt wel weer. En weg is ze…

Gelukkig hebben we de video nog.

Terug naar boven