Hoe storytelling jou persoonlijker maakt

door Redactie09 augustus 2018

In de derde maand van ons programma staat storytelling centraal. In deze blog gaan we samen met sportjournalist Barbara Barend dieper in op dit onderwerp. In deze blog concentreren we ons voornamelijk op storytelling via social media.

Storytelling is het vertellen van een persoonlijk verhaal om een specifiek doel te bereiken en betrokkenheid te creëren. Iemand die aan goede storytelling doet, weet wat zijn verhaal is en heeft een duidelijk plan hoe hij of zij dat verhaal vertelt.  

Bij Talent Centraal helpen we onze selectie met storytelling, omdat we zien dat talenten het moeilijk vinden om hun eigen verhaal te ontdekken. Ook zien we dat het vertellen van dit persoonlijke verhaal nog niet altijd even goed gaat. Daarom ondersteunen we ze ook met het geven van handvatten, tips en tricks.  

Barbara Barend helpt met haar bedrijf Helden Media regelmatig sporters met hun storytelling en heeft door haar achtergrond als sportjournalist ruime kennis over het onderwerp. 

Commitment en interactie 

“Storytelling is om meerdere redenen belangrijk”, vertelt ze. “Ten eerste geef je mensen de kans om zich met je te identificeren. Wellicht vinden ze jouw verhaal herkenbaar en leven mee. Ten tweede omdat het begrip opwekt. Als je zomaar dingen plaatst, zonder een verhaal of duidelijke lijn, zijn je berichten maar losse flodders en begrijpen mensen je minder goed. Ten derde neem je door goede storytelling mensen echt mee in jouw verhaal.” 

Barbara vervolgt: “Uiteindelijk levert goede storytelling meer commitment en interactie op dan wanneer je maar lukraak post. Mensen vinden het leuk om een verhaal te volgen en betrokken te blijven.”  

 Sommige mensen zijn zich überhaupt niet bewust van het feit dat ze een verhaal aan het vertellen zijn. Enkel al door er bewust van te zijn dat je een verhaal aan het vertellen bent, ben je eigenlijk al bezig om je storytelling beter te maken.  

Voorbeelden 

Er zijn genoeg goede en minder goede voorbeelden te geven van mensen die aan goede storytelling doen. Hieronder bespreken we er een paar.  

Will Smith 

Will Smith is op social media altijd bezig om een boodschap in zijn berichten mee te geven. Een beetje humor met een serieuze ondertoon. Hij laat heel veel van zichzelf en zijn persoonlijke leven zien en is zeker niet iemand die alleen maar een dure lifestyle wil tonen. 

FIFA #WorldCup Trophy – WOW! . They told us we could “LOOK, but don’t Touch”… . So I just licked it. . JOKE! 🙂 I’m not tryna cause an international incident… Not on my first day, at least.

Een bericht gedeeld door Will Smith (@willsmith) op

Victoria Beckham 

De voormalig Spice Girl heeft een heel herkenbaar doel: ze wil laten zien dat de Beckhams een normaal gezin zijn. Je ziet ook glitter en glamour, maar haar doel om een gewone familie te laten zien komt ook erg goed uit de verf. 

Night in with the boys x Kisses @brooklynbeckham @cruzbeckham XVB

Een bericht gedeeld door Victoria Beckham (@victoriabeckham) op

Memphis Depay 

Een topsporter pur sang. Sommigen kennen Memphis Depay vanwege een hoed die hij ooit droeg toen hij zich in Noordwijk meldde om met het Nederlandse elftal te trainen. Memphis gebruikt zijn social media om te laten zien dat hij een ongelofelijk trainingsbeest is. Als hij niet in de sportschool zit, laat hij ook zien dat hij geniet van zijn rijkdom: dure auto’s, dikke horloges en ga zo maar door.  

I let go…… and I let God #newseason #maryjeanIIflow #nolove #bigtune #soon 🎼🎞⚽️🔋 🎥: @anayafilms

Een bericht gedeeld door Memphis Depay (@memphisdepay) op

Het verhaal dat je wil vertellen moet bij jou en je persoonlijkheid passen. Kijk maar naar de voorbeelden hierboven. Bij een Memphis horen dikke auto’s en dure horloges. En zijn lichaam laat zien dat hij ontzettend lang en hard traint. Memphis’ verhaal past bij wie hij is.

Niet slim 

Barbara kan zich ook een minder goed voorbeeld herinneren: “Na de uitschakeling van het Nederlands elftal tijdens het EK van 2012 in Polen en Oekraïne, postte John Heitinga een foto dat hij voor zijn privéjet klaarstond om naar Ibiza te vliegen. Dat was niet heel handig om te doen, want het hele land viel over hem heen.”  

“Het leerzame is dus dat die post helemaal niet bij Heitinga past. John is een simpele verdediger, zonder al te veel poespas. Gewoon een hardwerkende jongen, geen glamourboy. Dan is het dus ook niet slim om foto’s met privéjets te plaatsen.” 

‘Those who tell the stories, will run society’

– Plato

Dicht bij jezelf 

Om aan goede storytelling te kunnen doen is het dus belangrijk dat je weet wat jouw verhaal is. Pas als je dat weet, kun je serieus nadenken over het verhaal dat je op social media wilt vertellen. Want wat echt killing is: een verhaal vertellen dat niet bij je past. Daar zullen je volgers zo doorheen prikken.  

Er kunnen ook dingen zijn die je liever niet wilt delen. “Dan moet je dat ook echt niet doen”, vertelt Barbara. “Je moet het dicht bij jezelf houden. Jij bepaalt dus ook wat je wel en niet wilt delen.” 

Door een bepaald doel te hebben en daar naartoe te werken, maak je het voor mensen leuker om het te volgen. En zo kun je ook subdoelen in je verhaal verwerken: hoe werk je toe naar de workshop van Talent Centraal? Hoe werk je toe naar de belangrijke hockeywedstrijd? Hoe werk je toe naar een belangrijk concert?   

Barbara: “Ik geloof dat als je naar een doel en subdoelen toewerkt, dat daar ook tegenslagen bij horen. Ook dat zou ik dus altijd meenemen. Door je open te stellen en zo’n tegenslag te delen laat je zien dat je menselijk bent. Want tegenslagen, die heeft iedereen wel eens.”  

Hoe doe ik het?  

  1. Je verhaal ontdekken. Onze talenten hebben dat gedaan door hun identiteit te bepalen tijdens de eerste maand van het programma. In je identiteit zit ook je eigen verhaal. Probeer dat verhaal te vangen en op te schrijven.  
  2. Bepaal wat je wel wilt delen en wat niet. Je hoeft niet alles te delen. Maar het is wel goed om inzichtelijk te maken wat je wel wilt delen en waarvan je denkt dit deel ik liever niet. Extra tip: maak hier voor jezelf categorieën van. 
  3. Een plan maken. Hoe belangrijk zijn de onderwerpen/thema’s/categorieën waar je bij stap twee voor hebt gekozen? Hoe vaak per maand zou je hier iets over kunnen delen? Maak op die manier een plan van wat je ongeveer wilt gaan doen. Door dat plan te maken heb je het in je hoofd zitten en kun je eventueel ook teruggrijpen op dit voornemen.  

Sponsors 

Door aan goede storytelling te doen, word je ook interessant voor potentiële sponsors. “Sponsors willen tegenwoordig een verhaal vertellen en niet zomaar een plaatje op een Instagramkanaal kopen. Ze willen zich identificeren met een verhaal. Dat is het leuke: als je aan goede storytelling doet raken sponsors geïnteresseerd in jouw verhaal.”  

Barbara kent vanuit haar werk genoeg sporters die geen social media gebruiken om hun verhaal te vertellen. “Maar dat zou ik ze nooit adviseren”, zegt ze. “Uiteindelijk blijft het een eigen keuze en als je het niet wil, moet je het niet doen. Maar dan mis je ook de voordelen die je eruit kan halen, zoals bijvoorbeeld een mooi sponsorcontract.” 

In het geval van sporters zou Barbara het gebruik van social media extra stimuleren. “Dat komt omdat de carrière van iedere sporter eindig is. Als je zingt of in musicals speelt ligt dat natuurlijk anders. Maar het gebruik van social media kan je als sporter ook na je carrière veel opleveren.”  

“Een mooi voorbeeld vind ik Shaquille O’Neal, een legendarische basketballer uit de Amerikaanse NBA competitie. Hij gebruikt social media heel actief en is daardoor ook na zijn carrière als basketballer nog steeds een hele grote meneer in Amerika. Zowel fysiek als figuurlijk!”  

De talenten uit onze selectie krijgen op maandag 20 augustus de workshop storytelling in het Olympisch Stadion. Wil je dat volgen? Volg ons dan op social:  

🐦 http://www.twitter.com/talent_centraal 

📲 http://www.facebook.com/talentcentraalofficial 

📸 http://www.instagram.com/talentcentraal  

Terug naar boven