Koppie erbij!

Om beter te worden, moet je oefenen. Dat is een feit. Maar wist je dat alles wat je doet aangestuurd wordt vanuit je hersenen? Eigenlijk bepaalt je hoofd wat je handen of benen doen! #Crazy

Stel: tijdens een voetbaltraining scoor je het ene na het andere doelpunt, maar bij een wedstrijd ben je zo zenuwachtig dat je benen niet meer weten hoe ze de bal moeten trappen. Of die ene dansoefening die op de training altijd goed gaat, maar tijdens een optreden sta je strak van de zenuwen en vergeet je ineens hoe de beweging moest.

Die kriebels in je buik voel je omdat jouw hersenen je vertellen dat het een belangrijke dag is. Als je je hersenen kunt vertellen dat je heel goed met die zenuwen kunt omgaan, kun je dus vanuit je koppie die vervelende kriebels in je buik laten verdwijnen. Zo schiet je wel raak of maak je die ene move die eerder niet lukte. #handig

Veel talenten vergeten dat hun hoofd minstens zo belangrijk is als hun lichaam. Pas als ze merken dat ze er écht niet zelf uitkomen en misschien al denken aan stoppen omdat ze de spanning niet aankunnen. Dan schakelen ze pas de hulp in van een mental coach en gaan ze óók hun koppie trainen. Maar je gaat toch ook elk halfjaar naar de tandarts voor controle in plaats van wachten tot je gaatjes hebt? Time for action, dus!

Je moet een aan- en uitknop vinden voor je concentratie

Concentratie

Als je jong bent, is het soms lastig om je te concentreren. Maar je hoeft niet altijd geconcentreerd te zijn. Je moet een aan- en uitknop vinden voor je concentratie. Warmdraaien voordat je het veld op gaat: concentratieknop off. Als je het podium op gaat: concentratieknop on. Bedenk wanneer jouw knop aan en uit moet, dat is voor iedereen anders.

Eén doel voor ogen

Je hebt maar één doel en dat is uitblinken in wat je doet. Gaaf! Maar dat duurt waarschijnlijk nog lang. Als je ergens gaat werken en je krijgt na vijf jaar pas betaald, is dat niet motiverend. Vaak raak je dan teleurgesteld, omdat je te hoge doelen stelt voor jezelf.

#Tip: maak een tijdlijn voor jezelf en bedenk welke doelen je op carrièregebied wil halen en wat de tussenstapjes zijn om daar te komen. Naast de carrièrelijn, kun je ook een schoollijn of een sociale lijn maken. Af en toe gummen en aanpassen is toegestaan!

Technologie

Hardloophorloges met GPS, hartslagmeter, stappenteller en slaapmonitor in één, neurofeedback-apparaatjes waarmee je je hartslag en –ritme kunt meten en beïnvloeden en Strava waarop je kunt bijhouden hoe hard en ver je fietst of loopt; er zijn superveel gadgets.

Zie de data niet als ‘waarheid’, maar luister naar je lichaam en overleg met je coach

Handig en leuk, maar vergeet niet het uiteindelijke doel. Ga nou niet keihard rammen omdat je de beste tijd op Strava wil neerzetten, terwijl er in je trainingsprogramma stond dat je rust moest nemen. Zie de data niet als ‘waarheid’, maar luister naar je lichaam en overleg met je coach.

Terug naar boven