Wie ben jij eigenlijk?!

Sommige talenten hoef je maar bij hun voornaam te noemen en je weet wie het is. Zegt iemand Max, dan denken jullie gelijk aan Max Verstappen, de Formule 1-coureur die de Nederlandse sportharten sneller laat kloppen. Sponsors, kranten, tijdschriften, tv-programma’s en fans staan voor hem in de rij. Zijn naamsbekendheid is huge. Maar van beginnend kledingdesigner Nina uit Amsterdam of schaatstalent Simon uit Appingedam hebben nog maar weinig mensen gehoord. Terwijl ook talenten een verhaal te vertellen hebben. Misschien nog wel mooier en interessanter dan de grote namen.

Hoe is jouw bekendheid bij het publiek?

Voor jonge talenten begint het opbouwen van fans bij hun ouders, buren, vrienden, ooms, tantes en vrienden van vrienden. Dat clubje mensen moet weten wie jij bent en wat je doet. Ze moeten jouw naam in hun hoofd hebben opgeslagen. Als iemand uit deze groep met zijn bedrijf een paar hardloopschoenen wil weggeven of iemand zoekt voor een presentatie, zouden ze meteen aan jou moeten denken! #winning

Hoe vertel je mensen wie je bent en wat je doet? Dat kan op verschillende manieren: van het rondvertellen op een verjaardag tot het oprichten van een Facebookpagina over jezelf. Van een WhatsApp-groep waarin je wekelijks een update stuurt tot een interview met jou op een blog. Vroeger, toen niemand nog wist wat hashtags en selfies waren, waren talenten vooral te volgen in de krant en via de televisie. Tegenwoordig zijn onlinekanalen, zoals Facebook, Twitter en blogs, steeds belangrijker. En die bieden een hoop kansen!

Pers

Leuk die social media, maar met je kop in de krant zorgt er natuurlijk wel voor dat in één klap veel mensen, die misschien geen Facebook hebben, jouw verhaal lezen. Maar ‘pers’ is niet alleen de landelijke krant zoals de Telegraaf, het is ook de regionale krant, een blog, een tijdschrift en het maandkrantje van de kunstacademie.

Op jouw socialkanalen kun je jouw fans een kijkje achter de schermen bieden

Barbara Barend is oprichter van sportblad Helden. Op de redactie komen mailtjes, belletjes en Facebook-berichten binnen van sporters. Waarom kiest ze het ene verhaal wel uit en laat ze de ander links liggen?

Social media

Op jouw socialkanalen kun je jouw fans een kijkje achter de schermen bieden. Je kunt ze jouw verhaal vertellen. Mensen zien vaak niet wat je allemaal moet doen om je talent eruit te laten komen. Want stiekem doe je iets wat maar heel weinig mensen doen: je doet iets waar je heel erg goed in bent. En waar je nog beter in wil worden! Wat voor jou allang normaal is en misschien al saai, heeft de ‘normale’ Nederlander misschien nog nooit gezien of gedaan.

Terug naar boven